Kinesis fizjoterapia jest fajna.

info@kinesis-krakow.pl

tel: 12 44 55 322

kom: 504 149 059

Odwiedź  nas

ul. Kazimierza Wielkiego 43

30-074 Kraków

Strona www stworzona przez Kinesis Fizjoterapia.

Rehabilitacja Kraków
Rezonans niewiele wnosi do rehabilitacji
Jak zaoszczędzić na rezonansie magnetycznym
26 sierpnia 2023

Czy robić rezonans magnetyczny, gdy bolą plecy? Lepiej nie!

Dostępne badania naukowe sugerują, że nie warto robić MRI (rezonans magnetyczny) czy RTG w przypadku zwykłego bólu pleców. Nie zaobserwowano bowiem związku między tym, co widać w obrazie MRI a stanem pacjenta. Korelacja między obrazem a objawami pacjenta jest żadna lub bardzo słaba. Zwyrodnienia i wypukliny dyskowe, które tam widać, występują u wszystkich ludzi, nie zależnie, czy skrażą się na jakieś dolegliwości, czy nie. Są widoczne zarówno u osób zdrowych i chorych. Są one naturalnym procesem „starzenia się” kręgosłupa. Powinno się je traktować bardziej, jak zmarszczki na twarzy, czy siwe włosy na głowie.

Oczywiście istnieją pewne wskazania do takiego badania: np.: wcześniejszy uraz, podejrzenie nowotworu lub występujące u pacjenta deficyty neurologiczne. Takie objawy bez problemu powinien wychwycić lekarz lub fizjoterapeuta podczas wywiadu i wówczas skierować na prześwietlenie. Sam ból pleców nie powinien być wskazaniem do rezonansu!Są badania, które pokazuję, że osoby, które zrobiły rezonans magnetyczny, dłużej zdrowieją. Zostają emocjonalnie straumatyzowani obrazem i opisem badania. Mają w sobie więcej obaw, co do stanu swojego zdrowia. Obawiają, że ich kręgosłup jest słaby. Jest to nieprawdą. Kręgosłup jest silny i wytrzymały!

Powyższe informacje na ten temat pochodzą stąd: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25430861

A tu więcej o tym, że rezonans bywa bezużyteczny przy bólach pleców a czasem powoduje pewne szkody i utrudnienia w leczeniu i rehabilitacji: https://www.painscience.com/articles/mri-and-x-ray-almost-useless-for-back-pain.php?fbclid=IwAR2ULPbv0gJt2h3DZOsHOmq_2WMCLsQzCOohmDg1deuzXUiklPvtGWemzHY

.

ro